reklama

Konečne nemusíme svietiť

Od 16. marca už nemusíme povinne svietiť pri jazde s motorovým vozidlom. To som si oddýchol. Celú zimu som musel byť v strehu, či som nezabudol zapáliť svetlá. Hrozba pokuty ma vôbec nelákala.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (32)

Teraz je už stresu koniec. Dnes je prvý deň, keď sú vodiči od tejto povinnosti oslobodení. Ráno pri jazde do práce bolo okolo pol ôsmej už celkom vidno a o zníženej viditeľnosti nemohla byť ani reč. Napriek tomu takmer všetci vodiči svietili. Ja som mal tiež zo začiatku zapnuté svetlá aby ma všetci videli ale potom som zistil, že ma vidia aj tak, lebo bol už biely deň.

Niekde som čítal, že celodenné svietenie ide do spotreby benzínu. Presné čísla neviem ale je pravda, že cez túto zimu som si všimol o dosť zvýšenú spotrebu. Taktiež som musel dvakrát nabíjať batériu. Toto nie sú príjemné zistenia a predpokladám, že počas celoročného svietenia by sa situácia mohla opakovať. Preto si myslím, toto povinné celoročné svietenie nie je najlepší nápad. Možno by stačilo upraviť resp. doplniť vyhlášku sprísnením kritérií na povinné svietenie. Jedná sa v podstate o definovanie pojmu "znížená viditeľnosť" v zákone o premávke na pozemných komunikáciach. Citácia zo zákona:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"zníženou viditeľnosťou je taká viditeľnosť, keď sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, hustého dažďa a v tuneli"

Z tejto definície by podľa mňa stačilo vypustiť slovo "hustého", a platilo by jednoducho "za dažďa". Myslím, že táto úprava by bola dostatočná a spĺňala by nároky na bezpečnú jazdu.

Pamätám si, že ešte asi pred dvadsiatimi rokmi v západouerópskych krajinách bolo povinné svietiť v tuneloch a pri výjazde z tunela veľké dopravné značky upozorňovali vodičov, aby nezabudli zhasnúť svetlá. Samozrejme cez biely deň. Vtedy nebolo potrebné svietiť a myslím, že ani teraz to nie je veľmi významné. Hlavne keď svieti slnko. Tiež netreba zabúdať, že takéto neustále svietenie ide do (vodičových) peňazí a hrozí možnosť oslepovania protiidúcich vozidiel, ale aj chodcov či cyklistov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Téza, že svietenie pomáha vozidlu aby bolo videné je polemická, lebo niektorí vodiči so svojim spôsobom jazdy by mali mať na streche minimálne maják. Teda svietiť či nesvietiť? Je veľa argumentov za aj proti a každý sa musí rozhodnúť sám. Ja som sa už rozhodol. Budem svietiť vtedy ak to uznám za vhodné a samozrejme v súlade s vyhláškou.

Milan Dubek

Milan Dubek

Bloger 
  • Počet článkov:  73
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Pracovne sa venuje informačným technológiam v oblasti technickej podpory u používateľov operačného systému Windows. Rád sa zaoberá rôznymi programami typu freeware a možnosťami ich využitia. Mimo týchto IT tém má rád históriu, knihy a filmové umenie. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťTechnológieZábavaVedaMédiaFotografieAuto-motoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu