Konečne nemusíme svietiť

Autor: Milan Dubek | 16.3.2006 o 10:37 | Karma článku: 4,56 | Prečítané:  2262x

Od 16. marca už nemusíme povinne svietiť pri jazde s motorovým vozidlom. To som si oddýchol. Celú zimu som musel byť v strehu, či som nezabudol zapáliť svetlá. Hrozba pokuty ma vôbec nelákala.

Teraz je už stresu koniec. Dnes je prvý deň, keď sú vodiči od tejto povinnosti oslobodení. Ráno pri jazde do práce bolo okolo pol ôsmej už celkom vidno a o zníženej viditeľnosti nemohla byť ani reč. Napriek tomu takmer všetci vodiči svietili. Ja som mal tiež zo začiatku zapnuté svetlá aby ma všetci videli ale potom som zistil, že ma vidia aj tak, lebo bol už biely deň.

Niekde som čítal, že celodenné svietenie ide do spotreby benzínu. Presné čísla neviem ale je pravda, že cez túto zimu som si všimol o dosť zvýšenú spotrebu. Taktiež som musel dvakrát nabíjať batériu. Toto nie sú príjemné zistenia a predpokladám, že počas celoročného svietenia by sa situácia mohla opakovať. Preto si myslím, toto povinné celoročné svietenie nie je najlepší nápad. Možno by stačilo upraviť resp. doplniť vyhlášku sprísnením kritérií na povinné svietenie. Jedná sa v podstate o definovanie pojmu "znížená viditeľnosť" v zákone o premávke na pozemných komunikáciach. Citácia zo zákona:

"zníženou viditeľnosťou je taká viditeľnosť, keď sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, hustého dažďa a v tuneli"

Z tejto definície by podľa mňa stačilo vypustiť slovo "hustého", a platilo by jednoducho "za dažďa". Myslím, že táto úprava by bola dostatočná a spĺňala by nároky na bezpečnú jazdu.

Pamätám si, že ešte asi pred dvadsiatimi rokmi v západouerópskych krajinách bolo povinné svietiť v tuneloch a pri výjazde z tunela veľké dopravné značky upozorňovali vodičov, aby nezabudli zhasnúť svetlá. Samozrejme cez biely deň. Vtedy nebolo potrebné svietiť a myslím, že ani teraz to nie je veľmi významné. Hlavne keď svieti slnko. Tiež netreba zabúdať, že takéto neustále svietenie ide do (vodičových) peňazí a hrozí možnosť oslepovania protiidúcich vozidiel, ale aj chodcov či cyklistov.

Téza, že svietenie pomáha vozidlu aby bolo videné je polemická, lebo niektorí vodiči so svojim spôsobom jazdy by mali mať na streche minimálne maják. Teda svietiť či nesvietiť? Je veľa argumentov za aj proti a každý sa musí rozhodnúť sám. Ja som sa už rozhodol. Budem svietiť vtedy ak to uznám za vhodné a samozrejme v súlade s vyhláškou.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Kto ovláda svet a Kurzov kurz vo V4 (týždeň podľa Schutza)

Sto rokov po monarchii a stopäťdesiat po rakúsko-uhorskom vyrovnaní sa stredná Európa môže pripraviť na veľký „relaunch“ nacionálnych vášní.

SVET

Suverén Babiš a ponížený Okamura. Posledná debata bola šou

Superdebatu sprevádzali hlasné reakcie divákov.

ŠPORT

len Sagan nestačí. Príde Tour de France na Slovensko?

Najlepší cyklisti v Žiline, Trnave či v Tatrách. Je to vôbec možné?


Už ste čítali?